2.2 ISU DASAR ATAU POLISI
Isu polisi atau dasar yang digubal
dalam pendidikan di Malaysia yang sentiasa berubah-ubah sering menjadi topik
hangat bagi pihak politik, media mahupun masyarakat biasa. Isu dibawah kategori
ini diklasifikasikan kepada dua iaitu polisi yang sudah berlalu dan polisi yang
sedang dijalankan. Kami mengambil contoh PPSMI sebagai polisi yang sudah
berlalu dan MBMMBI sebagai polisi yang sedang berlangsung.
2.2.1 PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SAINS DAN MATEMATIK DALAM BAHASA INGGERIS (PPSMI)
Apa itu PPSMI?. PPSMI adalah
Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Ia
adalah nama rasmi bagi salah satu Dasar Pendidikan Malaysia yang menetapkan
bahasa Inggeris bagi menggantikan bahasa kebangsaan/ibunda sebagai bahasa perantara mata pelajaran Sains dan Matematik
di semua peringkat pendidikan. PPSMI ini dilaksanakan semasa pentadbiran Tun Dr
Mahathir bin Mohamad pada tahun 2003 dan telah termaktub sebagai keputusan
Dasar Kerajaan Malaysia hasil daripada mesyuarat Khas Jemaah Menteri pada 19
Julai 2002.
Pelaksanaan PPSMI adalah secara
berperingkat, bermula pada sesi persekolahan tahun 2003 dengan perintisnya
ialah semua murid Tahun 1 untuk peringkat Sekolah Rendah dan Tingkatan 1 serta
Tingkatan 6 Rendah untuk peringkat Sekolah Menengah. Pelaksanaan penuh PPSMI
ialah pada tahun 2007 untuk peringkat Sekolah Menengah sementara peringkat
Sekolah Rendah ialah pada tahun 2008.
Rasional pelaksanaan PPSMI adalah atas
dasar keprihatinan Kerajaan terhadap
pembangunan sumber tenaga manusia untuk mencapai taraf negara maju dan
persiapan dari peringkat awal
persekolahan untuk bersaing dalam era globalisasi. Selain itu, bahasa Inggeris
adalah bahasa hubungan antarabangsa dan penguasaan dalam bahasa ini memudahkan
perolehan ilmu dalam bidang ini.
Secara umunya, Sains dan Matematik
adalah bidang yang menjadi asas dan berperanan penting dalam kemajuan dan
pembangunan sesebuah negara. Pelbagai Inovasi dan penemuan baru dalam bidang
ini berlaku dengan pantas dan capaian maklumat mengenai perkembangan dalam
bidang ini banyak terdapat dalam Bahasa Inggeris. Ketika mencadangkan dasar
ini, bekas perdaan menteri, Tun Dr Mahatir berpendapat bahawa Malaysia makin
ketinggalan dalam arus globalisasi, dan diharapkan dasar ini memberi kelebihan
kompetitif kepada negara, mencontohi kejayaan Singapura dan India yang semakin
melangkah ke depan kerana kebiasaan dengan bahasa inggeris (Wikipedia.com).
2.2.1.1 Kelebihan Perlaksanaan Dasar PPSMI
PPSMI memudahkan perolehan ilmu oleh
pelajar terutamanya dari segi istilah-istilah yang terdapatdalam matapelajaran
Sains dan Matematik. Hal ini kerana terdapat banyak istilah Bhasa Inggeris yang
telah diterjemahkan kepada Bhasa Melayu dan kadangkala menyebabkan murid salah
faham atau kurang faham dengan istilah tersebut. Tambahan pula kebanyakkkan
bahan rujukan bagi Sains dan Matematik adalah dalam Bhasa Inggeris dan dengan
melaksanakan PPSMI murid akan dapat memahami bahan rujukan dengan lebih mudah.
Selain
itu, melalui PPSMI, negara telah melahirkan ramai cerdik pandai dalam
ketiga-tiga matapelajaran iaitu Matematik, Sains, dan juga Bahasa Inggeris. Ini
sekali gus melahirkan pelajar yang berdaya saing yang tinggi (KPM, 2007).
Perkara ini juga membolehkan murid menjana ilmu dan teknologi baru dalam
bidang-bidang tersebut pada masa akan datang sebagai satu sumbangan kepada
masyarakat dan negara. Selain memberi
manfaat kepada murid dalam mengakses maklumat, PPSMI juga mampu melahirkan
pekerja yang berwibawa dan berkualiti setanding dengan kualiti pekerja yang
dimiliki oleh negara maju yang lain yang menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa
perantaraan. Walaupun dasar PPSMI ini
mempunyai kebaikan yang tersendiri, namun wujud juga kritikan negatif yang
mengatakan dasar ini tidak wajar diteruskan dan akhirnya membawa kepada
pemansuhan dasar ini pada tahun 2009.
2.2.1.2 Keburukkan Perlaksanaan Dasar PPSMI
Sepanjang perlaksanaan PPSMI ,lebih
kurang 7 tahun ,PPSMI banyak menghadapi pembidasan dan tentangan berkenaan idea
dan perlaksanaan dari pelbagai pihak termasuklah ahli politik, akademik,
ibubapa dan pelajar itu sendiri. Kesan
negatif pertama dilihat terhadap nasionalisme. Nasionalisme adalah satu
semangat yang merujuk kepada perasaan cinta akan negara. Terdapat pihak yang
menganggap bahawa perlaksanaan PPSMI ini boleh menyebabkan bahasa ibunda iaitu
Bahasa Melayu akan ketinggalan dan dilupakan. Mereka juga beranggapan PPSMI ini boleh menyebabkan masyarakat
terutamanya murid yang menjalani dasar ini kurang mempunyai semangat
nasionalisme untuk memartabatkan bahasa ibunda negara agar setanding dengan
negara lain.
Selain itu perbezaan ketara dapat
dilihat melalui pencapaian murid di sekolah Bandar dan luar Bandar dalam Sains
dan Matematik apabila dasar ini dilaksanakan. Dasar ini dikatakan lebih memihak
kepada murid dis ekolah Bandar yang mempunyai lebih banyak kemudahan untuk
belajar. Hal ini juga mungkin kerana perbezaan pendedahan kepada murid
terutamanya terhadap kemudahan dan penggunaan teknologi di sekolah Bandar dan
luar Bandar. Juga tidak dapat dinafikan kebanyakakan ibubapa bagi murid sekolah
Bandar juga mempunyai pekerjaan dan tahap pendidikan yang lebih baik berbanding
ibubapa murid di sekolah luar Bandar.
Perbezaan prestasi antara murid yang
dari keluarga berpendapatan rendah dan berpendapatan tinggi sama ada di bandar
mahupun di luar Bandar turut diwujudkan dalam PPSMI. Ini dilihat darisegi
kemampuan ibubapa menghantar anak mereka ke kelas tambahan untuk mendapatkan
pegetahuan tambahan selain daripada pengetahuan yang diperolehi daripada kelas
biasa di sekolah. Walaupun terdapat pihak yang berpendapat bahawa taraf hidup
tidak mempengaruhi pencapaian murid malah usaha yang membezakannya, namun
perbezaan peluang tersebut dapat dilihat dengan jelas dalam kalangan murid.
Kemampuan guru itu sendiri dalam melaksanakan
pengajaran sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris dikatakan satu masalah
besar yang dihadapi oleh kerajaan terhadap perlaksanaan PPSMI. Ini kerana, guru
Sains dan Matematik tidak semestinya fasih atau mahir berbahasa Inggeris.
Perkara ini dikhuatiri akan mewujudkan halangan yang paling besar dalam
penyampaian isi pengajaran dalam Sains dan Matematik.
Tarikh 31 Jan 2009 merupakan tarikh di
mana dasar PPSMI ini telah menemui jalan
buntu kerana terdapat isu-isu yang tidak dapat diselesaikan dan
dipersetujui oleh semua pihak. Ini sekali lagi membawa kepada perubahan dalam
dasar pendidikan kita. Pelbagai isu telah timbul dengan pembentukkan PPSMI dan
telah berakhir pada tahun 2009 secara tidak rasmi. Sekarang kita lihat pula pemasalahan
yang timbul sepanjang perlaksanaan PPSMI dalam dunia pendidikan kita.
Pemasalahan
|
Penjelasan
|
|||||||||||||||
Jurang pencapaian Malaysia dalam
TIMSS (Matematik)
|
(Sumber : TIMSS 1999,2003,2007, and
2011)
|
|||||||||||||||
Jurang pencapaian pelajar sekolah
bandar dan luar bandar
|
·
Keputusan
UPSR tahun 2008 mencatatkan hasil yang menggalakkan darisegi penggunaan
bahasa Inggeris murid dalam menjawab kertas Matematik (46%). Namun, murid itu
dikenal pasti dari kalangan mereka yang tinggal di banadar dan mempunyai
latar belakang keluarga berpendidikan. Murid di luar Bandar masih menggunakan
bahasa ibunda.
·
Guru
di sekolah luar Bandar kurang berpengalaman
·
Kurang
infrastruktur yang lengkap
·
Kurang
motivasi daripada ibubapa
·
kurang
pendedahan penggunaan teknologi di
sekolah luar bandar
·
ibubapa
kurang mampu untuk menghantar kelas tambahan (pendapatan kurang)
|
|||||||||||||||
Ketidaksediaan guru dengan
perlaksanaan PPSMI
|
·
Kajian
yang dilakukan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka dengan kerjasama Universiti
Kebangsaan Malaysia pada tahun 2004 di 242 buah sekolah menengah di seluruh
negara menunjukkan bahawa guru tidak
mempunyai kesediaan untuk mengajarkan Sains dan Matematik dalam bahasa
Inggeris
·
Hanya
62.2% guru Matematik dan 54.7% guru Sains mampu menerangkan konsep Matematik
dan Sains dalam bahasa Inggeris
|
|||||||||||||||
Pelajar dan PPSMI
|
·
Kajian
oleh Pemuafakatan Badan Ilmiah Nasional (Pembina) yang menggunakan kepakaran
53 pakar bahasa , 7 universiti awam, 553 guru sebagai sampel kajian (jumlah
15,089 orang), menunjukkan PPSMI menimbulkan kerugian berganda kepda murid,
terutamanya kepada 75% murid yang tergolong dalam kategori pencapaian
sederhana dan lemah dalam 3 mata pelajaran terbabit, Bahasa Inggeris, Sains
dan Matematik.
·
Tahap
penguasaan bahasa inggeris yang rendah dalam kalangan pelajar.
·
Membunuh
minat , semangat dan keghairahan murid-murid untuk belajar subjek Matematik dan Sains.
·
Masalah
disiplin dalam kalangan pelajar.
|
Segala pemasalan ini membawa kepada
pemansuhan PPSMI. Pada 9 November 2011, Tan Sri Muhyiddin telah mengakui PPSMI
yang dijalankan di Malaysia telah menemui kegagalan dan tidak mencapai hasrat
dan dasar kerajaan dalam menggunakan kaedah pembelajaran Sains dan Matematik
dalam bahasa Inggeris. Sebaliknya, beliau dilihat lebih berpendirian dalam
menegakkan dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuhkan Bahasa
Inggeris (MBMMBI), yang merupakan dasar yang diperkenalkan untuk menganti dasar
PPSMI.