PENULISAN ILMIAH : ISU KE-5 (BAHASA PENGANTAR)


Berikut merupakan penulisan Ilmiah bagi Isu Ke-5 :


TUGASAN 2 : ISU BAHASA PENGANTAR


1.0       PENGENALAN

‘Bahasa jiwa bangsa’ adalah kata-kata yang sering didengari atau disemai di jiwa kita sejak di bangku sekolah lagi. Bahasa dikatakan sebagai jiwa bangsa kerana bahasa dapat mencerminkan perwatakan  sesuatu bangsa . Bahasa yang mampu berjuang dan bersaing di persada antarabangsa menunjukkan kemampuan bangsa tersebut untuk bersaing  dengan negara maju yang lain dalam perkembangan globalisasi  masa kini.  Persoalannya sejauh manakah sesuatu bahasa itu mampu untuk maju di peringkat antarabangsa jika ia tidak mampu untuk menjadi bahasa ilmu bagi sesebuah negara?  Bahasa ilmu atau yang digunakan sebagai alat untuk menyampaikan maklumat dalam proses pengajaran dan pembelajaran inilah yang dikatakan sebagai bahasa pengantar.  




1.1       BAHASA PENGANTAR

Bahasa pengantar adalah bahasa yang digunakan sebagai medium untuk menyampaikan maklumat dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah-sekolah dan di institusi-institusi pengajian tinggi. Dalam pendidikan matematik, bahasa pengantar merupakan alat yang digunakan untuk berkomunikasi, menerangkan maksud istilah-istilah, serta sebagai rakaman fakta dan pengantar teori. Dalam erti kata lain, dalam pendidikan bahasa pengantar merupakan medium yang digunakan oleh seseorang guru untuk menyampaikan isi dan ilmu kepada pelajar. Terdapat 4 jenis bahasa yang digunakan sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikan negara kita.  Ianya terdiri daripada Bahasa Malaysia (Bahasa Kebangsaan), Bahasa Tamil, Bahasa Cina dan Bahasa Inggeris (Bahasa antarabangsa). 


Terdapat beberapa isu dan pemasalahan yang boleh dijelaskan di bawah perbincangan tajuk bahasa pengantar dalam pendidikan matematik. Antaranya ialah