Isu-isu kontemporari akan
bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur
pendidikan matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang
membawa kepada perubahan dalam pendidikan matematik akan dibuat melalui
perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual,
isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah matematik, konsep bilik
darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan.
Fokus bagi kursus ini ialah 12 isu dalam pendidikan Matematik:
- Kebimbangan Matematik / Fobia Matematik
- Jurang Pencapaian
- Trends in International Mathematics and Sciences Study (TIMSS)
- Akses dan Ekuiti
- Bahasa Pengantar Pengajaran
- Pendekatan Pengajaran
- Standard Pengajaran Malaysia
- Pentaksiran
- Kurikulum
- Pensijilan Guru
- Budaya Sekolah
- Penggunaan Teknologi, khasnya ICT untuk Pembelajaran dan Pengajaran