Artikel 1


Impak Pengajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris Ke Atas Pelajar Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina
Oleh : Cheong Yuen Keong 


Ulasan & Kritikan:

         Kajian ini boleh dikatakan gambaran sebenar isu bahasa yang berlaku di kebanyakkan sekolah SJK(C). PPSMI dahulunya diperkenalkan di SJK(C) bertujuan untuk membantu murid-murid menguasai istilah Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris, di samping membantu mereka mengikuti pelajaran PPSMI di peringkat sekolah menengah. Namun, pelaksanaannya dikatakan akan membebankan murid, dan menyebabkan mereka berasa bosan di samping mengakibatkan mereka kehilangan minat dalam Sains dan Matematik.

          Artikel ini telah memberikan kesedaran kepada kita bahawa terdapat banyak implikasi positif terhadap murid melalui pelaksanaan PPSMI. Sesungguhnya, pelaksanaan PPSMI pada peringkat awal amat membebankan murid. Namun, setelah murid-murid didedahkan dengan istilah Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris, didapati penguasaan Bahasa Inggeris murid lebih mudah.

          Sebenarnya, impak pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris ke atas murid sekolah ada baik dan buruknya. Kebaikannya, murid-murid mendapat pendedahan Bahasa Inggeris yang lebih banyak, di samping menyediakan mereka untuk menghadapi Matematik dalam sekolah menengah. Keburukannya, murid-murid yang berpencapaian rendah tidak dapat menguasai Matematik akibat tidak dapat menguasai Bahasa Inggeris.

           Akhir kata, tiada parang yang tajam di kedua-dua belah, maka segala dasar kerajaan ada niat baiknya. Kita sebagai guru seharusnya berperanan sebagai penggerak dasar.